Dążenie do władzy: Czakra trzecia





Dążenie do władzy:

Czakra trzecia


Kolor: Żółty

Kamienie: Bursztyn, żółty turmalin, cytryn i topaz

Położenie: Splot słoneczny

Pewność siebie i poczucie siły, postrzeganie siebie jako jednostki odrębnej, a jednak mającej wpływ na otaczający świat – to ukierunkowania trzeciej czakry. W tym centrum energii kształtują się zasady, etyka i przekonania, których jesteśmy gotowi bronić. Stąd pochodzi umiejętność wytyczenia granic: kiedy powiedzieć zdecydowanie “tak", a kiedy “nie". To rozróżnienie wprowadza intelekt, który jest przewodnikiem naszej woli i wskazuje, w co mamy się angażować, a w co nie. Zdolność dokonywania wyborów jest ważną funkcją trzeciej czakry.


Ukierunkowania tej czakry pozwalają osiągnąć mistrzostwo w różnych formach wyrażania siebie. Stąd bierze się samokontrola, wyczucie umiaru i wewnętrzna dyscyplina. Jeśli jednak nie rozwinęliśmy w sobie samokontroli, rodzą się małe i duże konflikty dotyczące władzy.


Przez pryzmat władzy

Patrząc na świat z pozycji trzeciej czakry, dostrzegamy możliwość manifestowania swej władzy. Tutaj znajduje się ośrodek siły woli i zdolności do podejmowania działań, do określania granic i obrony przed wtargnięciem świata, czyli wszystko, co przydaje naszemu życiu dynamizmu. W idealnym przypadku wyposaża nas w wolną wolę, zdolność wyboru. Budzimy w sobie moc wpływania na świat zewnętrzny i na siebie.


Z perspektywy trzeciej czakry patrzymy na życie pod kątem tego, co dobre, a co złe. Z tej pozycji bronimy swych prawd i manifestujemy postawę życiową. Co jakiś czas życie nas sprawdza, i to właśnie trzecia czakry odpowiada na testy wymagające odwagi. Sfera władzy może się jawić jako zagrożenie. Podczas gdy pierwsza czakry umacnia się i broni za pomocą czystego instynktu, w trzeciej potrzebna jest odwaga. Od tego, jakich przekonań chcemy bronić, będzie zależał nasz kodeks etyczny, któremu przyporządkuje się wola.


Intelekt włącza się na poziomie trzeciej czakry w proces rozeznania. Musimy dobrze znać siebie i stosować rozeznanie, żeby wiedzieć, które zasady są dla nas ważne. Nie represję czy negację, lecz właśnie rozeznanie, czyli wiedzę, w których bitwach należy brać udział. Musimy być pewni swych ideałów, a nie bronić czegoś tylko po to, żeby pokazać, iż potrafimy to uczynić.


Pierwszą czakrę zadowala przetrwanie, druga nieustannie dąży do przyjemności, a zadaniem trzeciej jest rozwój kontroli wewnętrznej. Główną cechą zdrowej trzeciej czakry jest umiejętność rozróżniania i tu niezbędna jest pomoc umysłu. To, że wiemy, kiedy mamy czegoś dość, na przykład przyjemności, jest elementem kontroli wewnętrznej. A więc nasza wola jest skierowana nie tylko na świat, ale też i do wewnątrz nas samych. Na tym polega rozróżnianie właściwego użycia woli.


Brak równowagi w obrębie władzy

Brak równowagi może być skutkiem obu skrajności: nadużywania woli lub jej niedostatecznego wykorzystania.


Nadużywanie łatwo rozpoznać. Wszystko staje się konkurencją. Każda sytuacja stwarza zagrożenie dla naszej pozycji społecznej, a życiem rządzi konflikt. Wszystko jest wyzwaniem, testem, bitwą. W najgorszym przypadku doprowadza to do bezwzględnego kierowania się ambicjami, braku zaufania, strachu przed utratą kontroli nad biegiem wydarzeń. Taki brak ufności sprawia, że jesteśmy zawsze zwarci, gotowi do obrony i do stawienia czoła kolejnemu wyzwaniu.


Określam taki stan postawą “ćpuna adrenaliny". Potrzeba sprawdzania się jest tak silna, że wciąż prowokujemy konflikty na tle władzy. Pobudzają one wydzielanie adrenaliny, która dodaje nam energii. Bardzo łatwo się od niej uzależnić. Jest ona jednak niezrównoważona i dlatego nie pozostaje w harmonii z otaczającym światem, a w konsekwencji wywołuje konflikty.


Szczególnie trudno uwolnić się od tego typu niezrównoważenia. Osoba uzależniona od adrenaliny nieustannie szuka okazji do “uzasadnionego gniewu". Gdy może powiedzieć: “Mam prawo się złościć, spójrzcie, co mi się stało!", czuje się w swoim żywiole. Dlatego wciąż przyciąga sytuacje, które w jej przekonaniu usprawiedliwiają reagowanie gniewem.


Każdego z nas charakteryzuje najbardziej naturalny sposób bycia. Jeśli się do niego dostroimy, konflikty ustaną. Energia pojawia się w pierwszej kolejności, wydarzenia w drugiej. Osoba ogarnięta “uzasadnionym gniewem" uważa wydarzenia za pierwsze. Tymczasem to nie wydarzenia wyzwalają energię, to energia wywołuje wydarzenia, więc takie podejście przypomina ustawianie wozu przed koniem. Dopiero gdy zrównoważymy energię wewnątrz siebie, otaczający nas świat osiągnie stan równowagi.


Na niedostateczne działanie trzeciej czakry wskazują: odczuwanie winy, gdy mówimy “nie", sprawianie wrażenia, jakbyśmy zachęcali innych do wykorzystywania nas, i odgrywanie roli męczennika. Brak asertywności i poczucie bezradności to objawy dysharmonii. Wszystkie te zachowania wynikają z niskiej samooceny i słabej wiary w siebie.


Zbyt słabe okazywanie silnej woli łatwo zauważyć. Cechuje ono osobę sfrustrowaną, która musi robić to, czego nie chce. Jej życie jest podporządkowane potrzebom innych ludzi, a nie nakazom jej własnego serca. Wina i wstyd blokują wyrażanie siebie, odkupieniem ich zaś jest bycie “dobrym człowiekiem" i robienie tego, czego od nas oczekują inni.


Tego rodzaju zaspokajanie oczekiwań innych nie jest prawdziwym służeniem, lecz usługiwaniem. “Służyć" i “usługiwać" – może te czynności tak bardzo się od siebie nie różnią. Jednak pod względem ich odczuwania są od siebie oddalone o mile. Gdy to, co robimy, jest służeniem, pomoc ludziom sprawia nam przyjemność. Jeśli jesteśmy służącymi, wykonującymi to, czego się od nas wymaga, swoje działanie odbieramy jako poniżenie. W rozróżnianiu tych dwóch pól działalności bardzo przydatna jest ta funkcja trzeciej czakry, która jest związana z wyznaczaniem granic.


Zaburzenie równowagi trzeciej czakry może być również skutkiem braku zrównoważenia pierwszych dwóch czakr. Jeśli czujemy się zagrożeni lub nie potrafimy się cieszyć ludźmi, z pewnością nasza rzeczywistość stanie się walką o miejsce w hierarchii. Wywyższanie się przeszkadza w życiu, wszelkie odmienne opinie budzą natychmiast nasz sprzeciw. Jeśli nasze życie obfituje w konflikty na tle władzy, musimy zastanowić się nad własnym poczuciem bezpieczeństwa i zdolnością podzielania radości innych. Jeśli ocena nie wypadnie najlepiej, to trzeba przede wszystkim przywrócić równowagę w tych sferach. Dopiero wtedy można skutecznie pracować nad problemami władzy na poziomie trzeciej czakry.


Tę zasadę będziemy przypominać jeszcze wielokrotnie: jeśli w niższych czakrach energia nie jest zrównoważona, to dysharmonia blokuje doświadczanie wyższych czakr. Mogą wystąpić przebłyski świadomości na ich poziomie, ale nie da się utrzymać poziomu świadomości, dopóki niższe czakry nie zostaną zrównoważone.


Utrzymanie harmonii na poziomie władzy

Powinniśmy optymalnie używać swego autorytetu. Demonstrować go, gdy sytuacja tego wymaga, a w razie potrzeby powstrzymać się od działania. Przejawem zrównoważenia na poziomie tej czakry jest umiejętność zaprzęgania woli do osiągnięcia wyznaczonego celu oraz pozwolenie jej na odpoczynek, kiedy cieszymy się swymi osiągnięciami. Nie należy nadużywać woli, ale jednocześnie nie ustawać w dążeniu do celu. Osoba odnosząca sukcesy i nie przeszkadzająca innym w odnoszeniu sukcesów to dobry przykład ilustrujący tę sytuację.


Zrównoważona energia trzeciej czakry daje poczucie własnej efektywności, bezpieczeństwa i pewności w życiu. Nasza tożsamość wyrasta z głębokiego poczucia harmonii. Kiedy odczuwamy w życiu brak równowagi, zwracamy baczniejszą uwagę na to, co dzieje się wewnątrz nas. Nie zajmujemy się wtedy sprawami zewnętrznymi, pracujemy nad przywróceniem równowagi swej energii. Stajemy się swoistym kamertonem i innym także pomagamy osiągnąć równowagę życiową. Nie wywołując dysharmonii, nie przyciągamy do siebie konfliktów na tle władzy.


Stan zrównoważenia na tym poziomie sprawia, że stajemy się elastyczni i skłonni do współpracy z ludźmi, zamiast do rywalizowania z nimi. Wiemy, kiedy sytuacja wymaga naszej zdecydowanej interwencji. Czujemy się w życiu wystarczająco bezpieczni, by, gdy wszystko dobrze się układa, móc pozwolić naszej woli odpocząć i pozostać nadal w stanie harmonii. Życie jest zmienne i w ciągłym ruchu, a my możemy więcej osiągnąć, jeśli nie pozostajemy w stałym konflikcie z otaczającymi nas ludźmi.


“Aby doświadczyć w życiu więcej spokoju, wyzbądźmy się potrzeby posiadania racji" – to w skrócie sposób na osiągnięcie harmonii trzeciej czakry. Nie wolno jednak mylić tej cechy trzeciej czakry z biernością. Jest to ośrodek władzy i siły. Zrównoważona, może być użyta z korzyścią dla wszystkich, ale bez wykorzystywania kogokolwiek.


W miarę rozwijania zdolności używania władzy może dojść do konfrontacji z ludźmi szukającymi okazji do walki o dominację. Możemy się stać chodzącym wyzwaniem do walki. Siła przyciąga siłę i w miarę budzenia się jej w nas przyciągamy innych, którzy też nad nią pracują.


Selektywna rola woli została ukazana w znanym amerykańskim serialu Gunsmoke. Jego bohater, Matt Dillon, to typ silnego mężczyzny – szeryfa, który biegłe posługuje się bronią. Nie było tygodnia, żeby jakiś młodzik nie zawitał do miasta z zamiarem spróbowania się z Mottem Dillonem. On jednak za każdym razem oceniał, czy walka jest jego godna. Nie zniżał się do zabijania każdego, kto go obraził. Korzystał z umiejętności rozróżniania. Jeśli przeciwnik nie dorastał mu do pięt, oddalał się. Nie znaczy to, że się poddawał. Po prostu nie zawracał sobie głowy. Jednak w ważnych sprawach nie tylko obstawał przy swoich racjach, ale o nie walczył.


Ćwiczenie 7

Można w sobie wyrobić taką postawę życiową. Gdy znajdziemy się w sytuacji konfliktu o władzę, zadajmy sobie dwa istotne pytania:


1. Czy naprawdę jestem zagrożony (zagrożona)? Czy moje przetrwanie lub bezpieczeństwo jest zagrożone?


2. Czy naprawdę zależy mi na wyniku tej walki? Czy jeśli wygram, będzie to miało dla mnie znaczenie?


Te dwa ważne pytania pomogą nam zdecydować, czy konflikt faktycznie nas dotyczy. Jeśli nasze bezpieczeństwo nie jest zagrożone albo nie zależy nam na wyniku walki, oznacza to, że to nie jest nasza sprawa. To nasze ego obudziło się i mówi, że honor jest zagrożony i trzeba go bronić. Powinniśmy jednak wiedzieć, że to naprawdę nie jest nasz problem, a potem użyć woli, aby ominąć tę sytuację. W przeciwnym razie staniemy się dla innych workiem treningowym. Będą na nas sprawdzali swoją siłę, a my będziemy się temu poddawać, ponieważ będziemy brać udział w konfliktach, które nas nie dotyczą.


Gdy jednak odpowiedź na jedno z dwóch pytań brzmi “tak", jesteśmy zagrożeni albo naprawdę zależy nam na wygraniu. Wówczas z honorem podejmijmy walkę i starajmy się ją wygrać. Niech intelekt wesprze wolę w dokonaniu oceny, jakiej reakcji wymaga dana sytuacja: czy mamy się w nią angażować, czy też nie.


Poziom świadomości generowany przez trzecią czakrę daje poczucie siły i skuteczności. Na tym poziomie jednostka demonstruje siłę woli. Choć mamy do czynienia z użyciem dużej energii, nie jest to energia o czysto fizycznym charakterze, jak to było w przypadku pierwszej czakry. Decydującą rolę odgrywa umysł.


Główną cechą tego aspektu świadomości jest zdecydowana wola. Począwszy od negatywnych przykładów ciągłego angażowania się w konflikty o władzę, po pozytywne przejawy niezwykłego poświęcenia, trzeci poziom świadomości dotyczy władzy, siły i obrany przekonań.


Zanim jeszcze trzecia czakra się obudziła, zbieraliśmy doświadczenia na poziomie drugiej czakry. Dowiedzieliśmy się, co nam się podoba lub nie. Mieliśmy już wtedy pewne rozeznanie i mogliśmy powiedzieć “tak" lub “nie". Dopiero jednak trzecia czakra określa w pełni, za jakimi zasadami się opowiadamy i gdzie tkwią korzenie naszej osobowości. Tworzy się nasz charakter, gdy postanawiamy bronić wartości, których istnienie uświadomiliśmy sobie dzięki drugiej czakrze.


W naszym życiu wszystko staje się jasne, jeśli tylko potrafimy utrzymać w sobie świadomość trzeciej czakry. Oczywistość naszych intencji pozwala nam zredukować do minimum wszelkie pomyłki. Nie musimy się już bronić. Jesteśmy tak zdecydowani co do tego, do czego zmierzamy, że żadne przeciwne opinie nam nie zagrażają. Potrafimy być skuteczni, nie wchodząc w niepotrzebne konflikty.


Stałe utrzymanie równowagi trzeciej czakry może nas całkowicie uwolnić od myślenia o problemach siły i władzy. Następuje naturalne oczyszczenie, w wyniku czego energia trzeciej czakry uwidacznia się jako nasze zdecydowanie. Wszystko przesądzają nasze intencje. Kiedy wywiązuje się walka o władzę, natychmiast sprawdzamy nasze intencje, a nie pytamy o motywację innych. My znaleźliśmy już godny sposób wyrażania swej siły. Nasz honor broni naszych interesów, ale także i spraw innych ludzi. Nauczyliśmy się, jak domagać się tego, co jest dla nas dobre, ale jednocześnie nie żądać za dużo.


Dyplomacja staje się naszą naturalną cechą. Kiedy trzeba, potrafimy się bronić, ale nie jesteśmy nastawieni defensywnie. Ponieważ nie postrzegamy opinii innych jako zagrożenia dla nas, nie wywołujemy konfliktów ani starć. Zaakceptowaliśmy paradoksalną naturę rzeczywistości, która ma tyle różnych wizerunków, ile jest ludzi na świecie. Każdy widzi ją na podstawie własnych doświadczeń. Potrafimy skutecznie podejmować działania, na które się świadomie zdecydowaliśmy. Zamiast rywalizować z ludźmi, włączamy się do współpracy z nimi.


Pobudzanie trzeciej czakry

Kiedy musimy być stanowczy, korzystajmy z energii trzeciej czakry. Spróbujmy pobudzić ją do działania i zrównoważyć, gdy targają nami rozterki i niepewność. Następnie zaufajmy temu, co się zrodzi z tej harmonii, podejmijmy decyzję i nie oglądajmy się za siebie.


Jest to wspaniałe centrum energii, nieodzowne, gdy potrzebujemy dodatkowego bodźca. Pozwala nam skupić się na działaniu. W trakcie wykonywania ćwiczeń fizycznych skierowanie uwagi na ośrodek trzeciej czakry doda nam woli do ich kontynuowania, czy będzie to bieganie, pływanie, uprawianie jogi czy podnoszenie ciężarów. Zrobimy wtedy dziesięć okrążeń zamiast dwóch, sto pompek zamiast pięćdziesięciu. Ta czakra dodaje nam wiatru w żagle.


Trzecia czakra może nam pomóc w rozwiązywaniu sporów (nawet sądowych), w jasnym wyrażaniu opinii, zdawaniu egzaminów. Nawet wtedy, gdy policjant zatrzymał nas za przekroczenie prędkości, powinniśmy wziąć głęboki oddech do splotu słonecznego, wyciszyć reakcję i z pozycji równowagi rozmawiać z przedstawicielem władzy.


Kiedy chcemy oczyścić myśli z chaotycznych dywagacji i zapętleń, energia trzeciej czakry wzmocni naszą wolę. Jeśli uporczywie wracają, zabierają energię i musimy od początku podejmować wysiłek umysłowy. Potrzebujemy skupienia i zdecydowania, które daje trzecia czakra, aby nie angażować się w zbyteczne marnotrawienie energii.


Jeśli czujemy się przytłoczeni i wydaje nam się, że straciliśmy kontrolę nad sobą, to zaktywizujmy trzecią czakrę. Uczucie przytłoczenia bierze się zawsze z fałszywego wrażenia, iż wszystko dzieje się naraz. W istocie odbywa się to po kolei: w danym momencie jesteśmy tylko w jednym miejscu, w jednym “tu i teraz". Gdy zdarza się ciężki dzień, zadajmy sobie pytanie: “Czy gdybym miał do zrobienia tylko jedną rzecz, czułbym się przytłoczony?". Przeważnie odpowiemy sobie, że nie. Zróbmy więc jedną rzecz. A potem róbmy następne, po kolei. I tak minie dzień, który pomogła nam przeżyć trzecia czakra.



1 komentarze:

Anonimowy pisze...

wszystko mile i sympatycznie napisane,ale,"pobudzenie trzeciej czakry"-cieniuttko tzn.brak instrukcji obslugi.szkoda.pa.